تاریخ : سه شنبه 17 آذر 14:32 کد خبر : 1169

مراسم گرامیداشت مرحوم رکن آبادی در قم برگزار شد


غضنفر رکن آبادی متولد قم ، دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه بیروت و از سال ۸۹ تا اردیبهشت ۹۳ سفیر ایران در لبنان بود.

 مراسم گرامیداشت مرحوم غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان و یکی از جانباختگان فاجعه منا دوشنبه شب با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان و خانواده معظم شهدا در مسجد اعظم قم برگزار شد.

خبرحماسه؛ به نقل از قم نیوز: دراین مراسم که شخصیت هایی همچون آیات امینی،علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم ، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی امام جمعه موقت قم ، اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی درقم و جمعی از کارکنان وزارت خارجه حضور داشتند، یاد و خاطره آن مرحوم گرامی داشته شد.

یکی از استادان حوزه علمیه قم دراین مراسم با گرامی داشت یاد و جان باختگان واقعه منا و همچنین محکومیت جنایات آل سعود، گفت: جان باختن حجاج بیت الله الحرام تنها منحصر به امسال نیست، و از یک سابقه ۳۰ ساله برخوردار است.

حجت الاسلام سید محمد حسینی قزوینی با بیان اینکه تاکنون هزاران حاجی به دلایل مختلف از جمله ازدحام جمعیت، عبور از پل منتهی به بیت الله الحرام در حین انجام مراسم رمی جمرات جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: در سال ۱۹۸۷ با حمله نظامیان سعودی ۳۲۵ نفر از حجاج ایرانی به درجه رفیع شهادت رسیدند، و بیش از ۶۰۰ نفر زخمی شدند.

قزوینی با بیان اینکه در سال ۱۹۹۰ در اثر ازدحام هنگام خروج از منا در تونل منتهی به مسجد الحرام یک هزار و ۴۲۶ نفر از حجاج جان خود را از دست دادند، افزود: در سال ۱۹۹۷ نیز در اثر آتش سوزی وسیع چادرهای حاجیان در منا، بیش از ۳۴۰ نفر جان خود را از دست دادند، و هزاران نفر نیز زخمی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۴ نیز ۲۴۴ نفر روز اول جمرات جان باختند، و در حادثه دیگری در سال ۲۰۰۶ بر اثر تراکم جمعیت بر روی پل جمرات ۳۶۴ نفر جان خود را از دست دادند.

حسینی قزوینی، گفت: در حادثه امسال ۷ هزار و ۴۰۰ حاجی جان خود را در اثر بی کفایتی و بی تدبیری دولت آل سعود از دست دادند، هر چند به تعبیر نماینده رهبری در سازمان حج و زیارت این آمار از ۸ هزار نفر نیز تجاوز کرده است.

مدیر شبکه ماهواره ای ولایت با بیان اینکه در طول تاریخ اجتماعات مذهبی متعددی شکل گرفته، ولی کوچکترین حادثه ای برای جمعیت شرکت کننده رخ نداده است، خاطر نشان کرد: در قضیه تشییع پیکر مطهر حضرت امام راحل نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار در مسیری به طول ۳۰ کیلومتری راهپیمایی کردند، ولی کوچکترین اتفاقی نیفتاد.

وی با اشاره به حضور بدون حادثه بیش از ۲۰ میلیون زائر در مراسم اربعین سال گذشته، تصریح کرد: امسال نیز حدود ۲۷ میلیون زائر وارد کربلا شدند، و به رغم پیمودن مسیر ۹۰ کیلومتری بین نجف و کربلا با همه تهدیدات آمریکا و صهیونیسم کوچکترین اتفاقی بوجود نیامد.

قزوینی با اشاره به بی حادثه بودن مراسم های مذهبی دیگر کشورها، افزود: در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۰ میلیون نفر در یک مراسم مذهبی در کشور هند اجتماع کردند، و کوچکترین حادثه ای برای کسی رخ نداد، ولی هر ساله بر تعداد جانباختگان مراسم حج افزوده می شود.

وی افزود: همان گونه رهبر معظم انقلاب، مسئولان رده بالای نظام و مراجع تقلید طی سخنرانی ها و بیانیه های خود اعلام کردند، باید یک کمیته تحقیق و بررسی با حضور کشورهایی مانند اندونزی، ترکیه ، مصر و ایران که بیشترین تعداد تلفات را در واقعه منا داشتند، تشکیل شود.
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه نباید بواسطه بی کفایتی آل سعود ما همه ساله شاهد از دست دادن دسته های گل هایی از کشورمان باشیم، تصریح کرد: ما در این واقعه فقط رکن آبادی را از دست ندادیم، بلکه افرادی همچون رحیم آقایی پور سفیر سابق ایران در اسلوونی و حسن حسینی مقدم سر کنسولگری ایران در ترکمنستان و احمد فهیما معاون اداره تشریفات وزارت امور خارجه نیزاز جمله کسانی بودند، که در حادثه منا جان باختند.

حسینی قزوینی با تاکید بر پیگیری حادثه منا از سوی مسئولان کشور، گفت: بدون شک اگر این حادثه مورد پیگیری قرار نگیرد، خسارت های بزرگی متوجه ما خواهد شد.

غضنفر رکن آبادی متولد قم ، دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه بیروت و از سال ۸۹ تا اردیبهشت ۹۳ سفیر ایران در لبنان بود.
وی دوم مهرماه سال جاری مصادف با روز عید قربان در فاجعه منا که هنگام رمی جمرات به وقوع پیوست؛ جان خود را از دست داد و پیکرش پس از ۶۴ روز به کشور بازگردانده شد.

پیکر مرحوم رکن آبادی ششم آذرماه با حضور گسترده مردم و مسئولان در تهران تشییع و در محل امامزاده پنج تن لویزان به خاک سپرده شد.
این مراسم به همت نمایندگی وزارت خارجه درقم ، بسیج مستضعفین ، استانداری ، شهرداری، سازمان حج و زیارت قم و سایر نهادهای این استان ترتیب یافته بود.

 






chapta