تاریخ : یکشنبه 20 دي 12:30 کد خبر : 1195

کربلای 5 آخرین عملیات بزرگ قوای اسلام در جبهه جنوب


عملیات «کربلای 5» در یکی از سخت‌ترین مناطق عملیاتی آغاز شد. بسیاری از محورهای عملیات در شب عملیات باز نشد و عملا طر‌ح‌های اولیه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو‌ شده بود.

یکی از معروفترین و به یاد ماندنی‌ترین عملیاتی که در دوران دفاع مقدس صورت گرفته است و توانسته ذهن بسیاری از رزمندگان اسلام را به خود مشغول نماید، عملیات کربلای 5 است. این عملیات در تاریخ 19 دی ماه سال 1365، حدود یک سال و نیم قبل از پایان جنگ تحمیلی در منطقه غرب شهر خرمشهر و در محور شلمچه به سوی بصره انجام شد.

خبرحماسه؛ به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس: عملیات کربلای 5 یکی از سخت‌ترین و دشوارترین عملیات های دوران جنگ تحمیلی بود.

بخشی از این عملیات که به نام کربلای 4 خوانده می‌شد به دلیل عدم موفقیت و هوشیاری دشمن در ابتدای اجرا، کنار گذاشته شد و محور اصلی عملیات که از شلمچه به سمت بصره بود، انجام شد.

ارتش بعث در جشن شکست کربلای 4 بود که ایرانی ها کربلای 5 را آغاز کردند.

فرماندهان و رزمندگان ایرانی در میانه تردید و امید، 19 دی به خط شلمچه زدند و عراقی ها در جشن پیروزی‌شان در کربلای 4 حسابی غافلگیر شدند. روش و منش چاپلوس پروری صدام از دلایل اصلی این غافلگیری بود.

سال‌ها از پایان 8 سال جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران می‌گذرد اما هنوز خاطرات رشادت‌ها و بزرگواری‌هایی رزمندگان دفاع مقدس و یاد و خاطرات شهدای جنگ هشت ساله در دل و جان مردم ایران زنده است.

19 دی ماه هر سال یادروز دلاوری‌های رزمندگان اسلام در عملیات کربلای 5 است.

19دی ماه هر سال یاد آور فریاد‌های یا زهرایی است که قلب دشمن را در خاک شلمچه لرزاند و هراس را برای دشمن اشغالگر به ارمغان آورد.

19 دی ماه هر سال بوی خون و باروت را در شلمچه زنده می‌کند و یادآور رشادت‌های بی‌نظیر سربازانی است که بی‌محبا برای آزادی خاک میهن به قلب دشمن زدند و بسیاری به شهادت رسیدند.

29 سال پیش در چنین روزی، عملیات بزرگ کربلای 5 با رمز یا زهرا(س) از جبهه جنوب شلمچه و شرق بصره در منطقه‏ای به وسعت 150 کیلومتر مربع، با هدف آزادسازی شلمچه، جزایر و مناطق شرق بصره، انهدام ماشین جنگی عراق، پاسخ دندان‏شکن به شرارت‏های دشمن در بمباران مناطق مسکونی، در سه مرحله با 22 لشکر از سه قرارگاه آغاز شد و تا 8 اسفند به مدت پنجاه روز به طول انجامید.

عملیات کربلای 5، در شرایطی انجام گرفت که رژیم صدام قصد داشت با تبلیغات گسترده در میان حامیانش، نسبت به قدرتِ مقاومت ارتش عراق در برابر تهاجمات برق‏آسای رزمندگان اسلام، امیدی کاذب ایجاد کند.

در این علمیات، قوی‏‌ترین پدافند دشمن که با کمک مستشاران خارجی ایجاد شده بود تا عمق 9 کیلومتری خاک عراق در هم شکسته شد و دشمن برای مقابله با تهاجم برق‏آسای رزمندگان اسلام، 140 تیپ را که به این منطقه اعزام شده بود که از این میان 81 تیپ و گردان به طور کامل و 34 تیپ دیگر به میزان 50 درصد آسیب دیدند، ده درصد از نیروهای هوایی عراق منهدم شدند و سنگین‏‌ترین تلفات انسانی به ارتش دشمن وارد شد.

عملیات «کربلای 5» در یکی از سخت‌ترین مناطق عملیاتی آغاز شد. بسیاری از محورهای عملیات در شب عملیات باز نشد و عملا طر‌ح‌های اولیه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو‌ شده بود.

یکی از دوستان اطلاعات عملیات تعریف می‌کرد با حاج حسین در حال بررسی شرایط منطقه عملیاتی بودیم که به ما اطلاع دادند که یکی از محورهای مهم با رشادت نیروهای اسلام باز شد، حاج حسین به محض شنیدن این خبر بلافاصله سجاده خود را پهن و دو سجده شکر انجام داد.

در این‌ عملیات‌ طولانی‌ که‌ با سنگین‌ترین‌ و بیشترین‌ پاتک‌های‌ دشمن‌ توام‌ بود، چندین‌ تن‌ از فرماندهان‌ برجسته‌ ایرانی‌ مانند حسین‌ خرازی فرمانده‌ لشکر14 امام‌ حسین‌ (ع) از اصفهان، «یدالله‌ کلهر» قائم‌مقام‌ لشکر27 محمد رسول‌ الله (ص) از تهران، «حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ عبدالله‌ میثمی» مسؤ‌ول‌ حوزه‌ نمایندگی‌ حضرت‌ امام (ره) در قرارگاه‌ خاتم‌ الانبیأ(ص)، اسماعیل‌ دقایقی‌ فرمانده‌ لشکر9 بدر، هاشم‌ اعتمادی‌ فرمانده‌ تیپ‌ امام‌ حسن (ع) محمدعلی‌ شاهمرادی‌ فرمانده‌ تیپ‌44 قمر بنی‌هاشم، حاج‌ قاسم‌ میرحسینی‌ قائم‌مقام‌ لشکر41 ثارالله، محمد فرومندی‌ قائم‌مقام‌ لشکر5 نصر و... نیز به‌ شهادت‌ رسیدند.

 

 

 




عملیات کربلای 5     جنگ تحمیلی     دفاع مقدس     شلمچه                            


chapta