تاریخ : چهارشنبه 21 بهمن 15:32 کد خبر : 1229

22 بهمن سالروز پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی


ساعت چهار بعد از ظهر 22 بهمن 1357 به دنبال جوش و خروش مردم، حکومت نظامی اعلام شد. به دنبال فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله ، مردم بی اعتنا به حکومت نظامی به مبارزات دلاورانه شان ادامه دادند و تا پایان روز بیست و دوم، با اندک درگیری و مقاومت، مراکز دولتی و نظامی را از آنِ خود کردند.

اشاره

22 بهمن 1357، خاطره ای است ماندگار در تاریخ اقتدار ملت ایران. روزی است که امت به رهبری امامشان طمع خوش پیروزی و استقلال را چشیدند؛ روز پیروزی خون بر شمشیر، روز رهایی ملت مسلمان ایران از چنگال استعمار، روز قدرت نمایی و اقتدار ایران و روز ذلت امریکا و اسرائیل.

امروز بیست و نهمین سالروز آن شور و حماسه است. بیست و دوم بهمن، آخرین موج بزرگ و توفنده ای بود که موج های خون را در طول سالیان پرحادثه انقلاب، به ساحل پیروزی رساند و طنین جاودانه اش در گوش تاریخ ماندگار شد.

تبریک

سلام بر روح اللّه ، سلام بر شهیدان انقلاب، سلام بر سپیده دم 22 بهمن، سلام بر خیابان ژاله و جمعه خونینش. امروز بعثت مجدد اسلام و حیات دوباره مذهب است. امروز تحقق «هیهات منّا الذلّه» حسینی است. امروز روز تجدید بیعت با رهبری انقلاب و تجدید میثاق با خون شهیدان است. 29 بهار بر این انقلاب گذشته است و خزان هرگز جسارت روی آوردن به این فصل سبز و باغ سرخ و لاله زار را نیافته است. درود و تبریک به ملت غیرتمند ایران که همواره پاسدار ارزش های انقلابی شانند و در انتظار سکاندار کشتی هدایت.

حکومت جمهوری اسلامی

ساعت چهار بعد از ظهر 22 بهمن 1357 به دنبال جوش و خروش مردم، حکومت نظامی اعلام شد. به دنبال فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله ، مردم بی اعتنا به حکومت نظامی به مبارزات دلاورانه شان ادامه دادند و تا پایان روز بیست و دوم، با اندک درگیری و مقاومت، مراکز دولتی و نظامی را از آنِ خود کردند. بدین ترتیب، با سرنگونی نظام دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی، «حکومت جمهوری اسلامی» تشکیل شد.

پیوستن ارتش به انقلاب

«برادر ارتشی، چرا برادر کشی». این جمله خطاب مردم انقلابی در برابر تفنگ های نشانه گرفته بود؛ خطاب به برادرانشان در ارتش، خطاب به آنها که با پشت کردن به شاه، با امام انقلاب دست بیعت دادند و به ملت ایران اثبات کردند که از آن پس، حافظ مرزهای ایران اسلامی خواهند بود، نه اریکه شاهنشاهی پهلوی. 22 بهمن، نه تنها یادآور سرخی خون شهیدان است، که یادآور سرخی گل هایی است که به جای آتش بر لوله تفنگ برادران ارتشی می درخشید و سبزی دل هایی که امید به آینده ای مقتدر داشتند و سپیدی نور ایمانشان.

شهیدان 22 بهمن 1357

سال ها تبعید، قتل و خیانت و سرانجام، طلوع خورشید پیروزی در 22 بهمن و به ثمر نشستن همه آن تلاش ها و مجاهدت ها. 22 بهمن 1357، یادآور دلاورمردانی است که در آخرین لحظات از جان خویش گذشتند تا امام و ملتشان طعم خوش پیروزی و آزادی و رفاه را بچشند؛ آنها که یاد و خاطرشان در شیرینی این پیروزی ابدی است و بخشی از خاطره به یادماندنی این روز باشکوهند. یاد و نامشان جاوید و ابدی و حضور سبزشان همواره زنده باد!

نهادهای مردمی در دست مردم

موج انقلاب آن قدر سریع بود که بسیاری، از جمله مقامات امریکایی از شنیدن خبر پیروزی انقلاب ایران انگشت به دهان ماندند. رمز این سرعت، در قدرت و اتحاد مردمی ایران نهفته بود که بی تردید، با هیچ سلاحی قابل کنترل نبود. در 22 بهمن، مردم با رهبری روحانیت، بسیاری از مراکز اداری و دولتی چون شهربانی، استانداری و فرمانداری را به تصرف خود درآوردند و کمیته های مسلح انقلابی تشکیل دادند. در حقیقت، این مردم بودند که بنا به درخواست امامشان به دنبال سقوط نهادهای اصلی رژیم و عقب نشینی ارتش، نظم و آرامش را برقرار کردند. آن روز در تهران، تسلیحات ارتش، زندان اوین، ساواک سلطنت آباد، مجلس سنا و شورا، رادیو ـ تلویزیون، نخست وزیری، ژاندارمری و شهربانی به دست مردم انقلابی افتاد.

درخشش انقلاب اسلامی ایران در ظلمت سکولاریسم قرن بیستم

در 22 بهمن ماه 1357، انقلابی بس شگرف و شکوه مند با رهبری دینی حضرت امام خمینی رحمه الله و حمایت توده مردم در ایران رخ داد. این انقلاب را می توان اعجازی خواند که جهانیان را به شگفت واداشت، آن هم درست در دورانی که تفکر اندیشه غیردینی و سکولار بر جامعه جهانی قرن بیستم حاکم بود. انقلاب اسلامی ایران با توجه به دینی بودنش، شباهتی به دیگر انقلاب ها نداشت، چنان که حضرت امام خمینی رحمه الله فرمود: «شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران، از همه انقلاب ها جداست، هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام».

پیام انقلاب

«توجه داشته باشید که انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن، هنوز به پیروزی نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و رسایل بهره مند است و توطئه ها در کمین. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمان های رهبری و دولت موقت اسلامی است که توطئه ها را نقش بر آب می سازد. ... با دولت موقت اسلامی همکاری نمایید تا با حول و قوه الهی هر چه زودتر با همکاری یکدیگر ایران اسلامی آباد و آزاد را مورد غبطه جهانیان بسازیم.» این کلام، از آن امام انقلاب، پیر جماران است که در 22 بهمن 1357 خطاب به ملت انقلابی گفته شد. این کلام وصیت امام است برای تداوم انقلاب اسلامی. این کلام، پیام همیشگی تاریخ انقلاب خطاب به همه ملت های انقلابی است. امروز ایران اسلامی مان در حال رشد و بالندگی است و تأثیر آن را در سردرگمی و توطئه چینی های دشمنان ناآرام انقلاب می توان دید.




22 بهمن     امام خمینی     انقلاب اسلامی     ارتش                            


chapta