تاریخ : سه شنبه 10 مرداد 18:00 کد خبر : 1389

62 شهید بی نشان در 29 یادمان خاکسپاری شده اند


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم نیز با اشاره به وجود 13 هزار و 500 شهید بی نشان در کشور، گفت: تاکنون 8700 شهید گمنام در کشور تفحص شده اند و البته باید آمار شهدای گمنام دوران انقلاب را نیز به سرجمع تعداد شهدای بی نشان اضافه کرد.

خبرحماسه،به نقل از فردونیوز:احمد حسینی در جلسه بررسی موانع و مشکلات راه اندازی موزه دفاع مقدس و بهسازی حرم شهدای گمنام کوه خضر نبی(ع) افزود: تعداد 1450 یادمان در کل کشور برای شهدای بی نشان احداث شده و در استان قم، 62 شهید بی نشان در 29 یادمان خاکسپاری شده اند.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: اسکلت موزه انقلاب و دفاع مقدس تا پایان شهریور تکمیل می شود و کل موزه تا پایان سال مالی 96 به بهره برداری خواهد رسید.

سال 96 سال بهره برداری از منطقه عظیم فرهنگی خضر نبی باشد

رضا سیار فرماندار قم و رئیس هیئت امنای حرم شهدای بی نشان خضر نبی(ع) نیز در این جلسه با بیان اینکه طی سال های گذشته جلسات متعددی درباره حرم 14 شهید گمنام برگزار شده اما هر جلسه به منظور تصمیم گیری برای یک مناسبت و مراسم خاصی بوده و نتیجه فراگیری بدست نیامده است.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم بومی قم و زائران استان از مراسم معنوی حرم شهدای گمنام خضر نبی(ع) یادآور شد: این موضوع نشان می دهد که حرم مذکور می تواند یکی از نقاط زیارتی بعد از حرم مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران باشد.

سیار مخاطرات مسیر دسترسی به مسجد بالای کوه خضر نبی(ع) و لغزنده بودن مسیر را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: ضرورت دارد با زمان بندی و پیگیری مناسب، سال 96 را سال بهره برداری از منطقه بزرگ فرهنگی زیارتی خضر نبی(ع) قرار دهیم و بحث های کارشناسی را بدون اتلاف وقت و با مباحث اصولی و کاربردی قابل دستیبابی پیش ببریم.

همدلی مسئولان در تکمیل حرم شهدای گمنام بهانه ها را از بدخواهان می گیرد

احمد بیطرفان معاون هماهنگ کننده سپاه استان قم نیز با تاکید بر اینکه هر گونه کوتاهی در امر ساخت و احداث حرم شهدای گمنام و مسائل پیرامون آن موجب خوراک تبلیغاتی برای دشمنان در فضای مجازی می شود، تاکید کرد: ان شاءالله با  همدلی بیشتر مسئولان، بهانه از دست دشمنان و بدخواهان گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه لحظاتی که در خدمت شهدا می گذرد، قطعا در نزد خدای متعال به زیبایی و به عنوان باقیات الصالحات ثبت و ضبط می شود، افزود: حرم 14 شهید کوه خضر نبی(ع) در حال حاضر به عنوان آبروی قم و یکی از قطب های فرهنگی کشور محسوب می گردد.

بیطرفان یادآور شد: طی حدود 10 سال گذشته پیگیری هایی متعددی نسبت به اجرای مراسم مختلف و ساماندهی حرم و یادمان شهدا با حضور مسئولان عالی استان انجام شده و بخصوص این یادمان، خاطره تلاش های خالصانه سرداران شهیدی همچون شهید «عباس عاصمی» را زنده می کند.

وی با اشاره به آمادگی کامل سپاه استان برای همکاری با دستگاه های اجرایی در زمینه برنامه های فرهنگی مرتبط با شهدا افزود: همه ما در قبال خون شهدا مسئولیت داریم و شهدای بی نشان، در واقع گنج هایی هستند که هر یک می توانند سرنوشت زائران را تغییر دهند.

در این جلسه همچنین ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم، صبوری مدیرکل راه و شهرسازی و صادق پور مدیر عامل آبفای استان قم، مجید متین فر شهردار منطقه چهار قم، حجت الاسلام یوسف احمدی رئیس اداره اوقاف شهرستان قم و مسئولانی از سازمان برنامه و بودجه و شرکت برق و گاز به ارائه برنامه ها، عملکردها، زیرساخت ها و راهکارهای اجرایی به منظور تکمیل سریعتر پروژه موزه انقلاب و دفاع مقدس و حرم 14 شهید گمنام خضر نبی(ع) پرداختند.

معاون امور عمرانی استانداری قم :قم خاستگاه انقلاب و دارای کارنامه ای درخشان در دفاع مقدس است

معاون امور عمرانی استانداری قم نیز گفت: قم خاستگاه و محل آغاز انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) و همچنین دارای کارنامه ای درخشان در دوران دفاع مقدس است و لذا سرعت بخشیدن به تکمیل موزه انقلاب و دفاع مقدس نیازمند عزم همگانی است.

«محسن بهشتی»با گرامیداشت ایام فرخنده دهه کرامت اظهار داشت: برای طرح بوستان خضر نبی(ع) و فضای سبز و محوطه اطراف آن جانمایی های لازم صورت گرفته و باید اتفاقات اجرایی تازه ای بیفتد تا احداث بوستان خضر و موزه به طور همزمان و یکجا مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مرکز فرهنگی زیارتی شهدای گمنام خضر نبی(ع) افزود: انتظار می رفت موزه و حرم شهدای گمنام زودتر از این به نتیجه می رسید که متاسفانه محقق نشد.

معاون امور عمرانی استانداری قم ادامه داد: قم خاستگاه انقلاب و دارای کارنامه ای درخشان از ایثار و شهادت و کمک های مردمی در دوران دفاع مقدس است و لذا تکمیل موزه انقلاب و دفاع مقدس نیازمند توجه بیشتر و عزمی همگانی است.

وی تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم از این ارتفاعات که بام قم محسوب می شود و این ظرفیت تفریحی، فرهنگی که هیچ نقطه ای در قم مشابه آن وجود ندارد، به خوبی بهره برداری کنیم

بهشتی همچنین خواستار اصلاح و بهسازی مسیر دسترسی به مسجد خضر نبی(ع) و محوطه سازی اطراف موزه دفاع مقدس به عنوان طرح های ضروری و اولویت دار شد.




شهدای گمنام     تفحص     دفاع مقدس     قم     احمد حسینی                        


chapta