تاریخ : چهارشنبه 18 مرداد 19:22 کد خبر : 1396

گلزارهای ساماندهی شده در قم به 45 گلزار می رسد


مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان قم گفت: امسال گلزارهای وادی السلام، ‌بهشت معصومه(س)،‌ بقیع،‌ خاوه و انجلیه پنج گلزار در دست اقدام است که با توجه به پیشرفت فیزیکی با تامین اعتبار، ساماندهی آن به زودی به اتمام می رسد.

خبرحماسه؛ به نقل از ایثار:سردار سید جواد هاشمی افزود: گلزار وادی السلام با سه مزار  و 94درصد پیشرفت،‌گلزار بقیع با 59مزار و 94درصد پیشرفت ،‌ گلزار بهشت معصومه(س) با 25 مزار و 76درصد پیشرفت ،‌گلزار روستایی خاوه با یک مزار و 95درصد و گلزار روستای انجیله با هشت مزار و 85 درصد پیشرفت فیزیکی روبرو است.
وی اضافه کرد: با ساماندهی 45 گلزار شهری و روستایی قم، گلزارهای منطقه یک به استثنای گلزار روستای سیرو، به اتمام رسیده و گلزارهای شهدای منطقه دو بنیاد استان به تعداد 26 گلزار باقی مانده است.
وی ادامه داد: اغلب این گلزارها تک مزاری بوده که با تامین اعتبار وبا توجه به آماده بودن طرح ساماندهی آن می توان در راستای اتمام آن اقدام نمود.
سردار هاشمی خاطر نشان کرد: گلزار علی بن جعفر (ع) بعنوان گلزار محوری استان با بیش از 3500 شهید در دست ساماندهی است.
وی بیان داشت: ایجاد رمپ،‌ نرده کشی،‌ فضای سبز و ایجاد نورپردازی مناسب، ‌ایجاد سقف، ‌نصب نیمکت،‌ تابلوهای قطعات شهدا،‌ تعویض عکس ها،‌ ایجاد بخش فرهنگی و پاسخ به سوالات،‌ ایجاد یادمان 6000 شهید استان قم،‌ کف سازی مناسب و سنگ فرش،‌ نصب تصاویر شهدا در نمای بیرونی گلزار، ایجاد تلویزیون شهری برای انتشار تصاویر شهدای استان قم در ورودی گلزار ،‌ آبخوری های مناسب و نصب پرچم بر ستون 60 متری از اقدامات صورت گرفته در این گلزار است.
مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران اظهار داشت: قطعه 22 گلزار شهدای علی بن جعفر (ع)، محل دفن شهدای مدافع حرم و منا است ، متاسفانه بی توجهی به این مساله و ورود به حریم قبور شهدا و دفن اموات خلاف طرح ملی ساماندهی گلزارهای شهدا است.
سردار هاشمی تاکید کرد: متاسفانه این روند در گلزار شیخان نیز وجود دارد و ارایه مجوز دفن از یک سو و عدم امکان ساماندهی قبور شهدا که باعث شکستگی قبور و ارایه چهره نامناسبی شده است.
وی تصریح کرد: این قبیل اقدامات دور از شان و منزلت و جایگاه شهدا است و موجبات نارضایتی و ناراحتی خانواده معظم شهدا و ایثارگران و اعتراضات گسترده ایشان را بدنبال داشته است.
این دو گلزار از گلزارهای مهم و اولین گلزارهای استان و بعنوان نمادهای ایثار و شهادت تلقی شده و مورد تردد مسوولان نظام در بدو ورود به استان و مورد استقبال زایران و مجاوران بدلیل حضور در هسته مرکزی شهر و همجواری با حرم مطهر است.






chapta